Klim richting Polopos met Jurgen

Castillo de Baños

Deze week zijn er wat hulptroepen vanuit Nederland over om ten eerste een heerlijke week vakantie te hebben, maar bovenal hebben ze toegezegd dat ze graag een handje komen helpen bij de verbouwing van Casa de la Luz. We hebben de hele week eigenlijk al lopen klussen als gekken (heel veel puin verplaatst, zware trottoirbandjes langs de helling gezet en voetpadjes aanleggen) en deze laatste dag (vrijdag gaat iedereen weer weg) ga ik samen met Jurgen een stukje klimmen richting Polopos.

Ik heb met Jurgen afgesproken bij mijn fietsgarage in Castillo de Baños. Hij zit op de camping in Castillo de Baños, dus kan een klein stukje lopen naar de fietsgarage. Ik moest in de ochtend nog iets doen in La Mamola in ons appartementje wat we tot eind februari nog mogen bewonen. Daarom is het makkelijkst om af te spreken bij de fietsgarage. Daar kan Jurgen op de huurfiets stappen en dan kunnen we gelijk aan de klim beginnen.

Aankomend bij de fietsgarage blijkt dat Cees en Libert ook zijn meegekomen. Ze ontvangen me enthousiast juichend. Dat is toch altijd leuk, als je ergens aan komt fietsen en er wachten juichende mensen op je haha. Als ik Jurgen op zijn fiets zet, nemen Cees en Libert nog even de garage onderhanden. Dit betekent alle spullen die er in staan wat handiger wegzetten en we hebben ineens weer superveel ruimte ;) Dankjewel Cees en Libert. De extra ruimte die jullie nu hebben gecreëerd ligt overigens weer gewoon vol met spullen hoor. Het gaat pas beter worden als ons huis af is.

Omhoog naar Polopos

Jurgen en ik vertrekken iets na 10-en richting Polopos. De klim vangt eigenlijk meteen aan als je Castillo de Baños uit fietst. We blijven gewoon lekker bij elkaar fietsen de hele klim en babbelen er lekker oplos. Het tempo ligt daarom niet super hoog, maar het is wel gezellig. Daardoor lijkt de tijd ook lekker snel te gaan.

WhatsApp Image 2020-03-21 at 12.23.56 (2).jpeg

Jurgen geeft tijdens de klim aan dat hij nog nooit tot 1235m + N.A.P. heeft gefietst. Tijdens de beklimming beslissen we echter dat we dat vandaag ook niet gaan doen. Aanvankelijk wilden we tot Haza del Lino fietsen, maar ik moet een beetje op tijd terug zijn om mijn vandaag aankomende gast voor Bici de la Luz te ontvangen (en we willen wel echt even de tijd nemen om wat te eten en drinken in Albuñol). We besluiten dus op de T-splitsing niet linksaf richting Haza del Lino te gaan, maar we gaan gelijk rechtsaf richting Albuñol.

Afdalen richting Albuñol

Omdat we dus rechtsaf gaan op de T-splitsing, beginnen we gelijk aan de afdaling. Jurgen heeft vroeger heel veel motor gereden en daarom is hij ook een veel betere daler dan ik ben. Gelukkig daalt hij heel rustig voor zijn doen en kan ik hem redelijk volgen. Dat geeft mij mooi de tijd om te zien hoe hij de bochten aansnijdt. Je komt hier op de weg haast geen auto’s tegen, dus het dalen gaat lekker in een rustig tempootje naar beneden.

Op een gegeven moment rijden we Albuñol in. In dat dorp zitten een aantal leuke cafeetjes waar je even wat kunt drinken. We zoeken het café uit wat het meeste in het lekkere zonnetje ligt. Op het terras nemen we een lekkere Tostada, Cola Zero en Cappucino en kunnen gezellig even wat kletsen over de hele toffe beklimming die het toch is richting Polopos. Jurgen beaamt dit en geeft aan dat hij zeker wat vrienden heeft die hij ook graag eens dit gebied zou willen laten zien. Nou, laat maar komen Jurgen ;)

WhatsApp Image 2020-03-21 at 12.23.56 (3)-ec77bd.jpeg

Na de koffie kijk ik op mijn telefoon en zie dat mijn gast al met een half uurtje in La Mamola denkt te zijn! Dit kan bijna niet, omdat ik weet hoe laat haar vliegtuig is geland, maar ik ga er toch maar vanuit. Het stukje langs de kust wordt dus niet even lekker rustig peddelen, maar hier moet echt even snelheid gemaakt worden…

In La Mamola zie ik een volgend appje van AnneMarie (zo heet de aankomende gast) en blijkt dat ze aangegeven heeft hoe laat ze in Motril denkt te zijn. Ik heb gezegd dat ze het beste even in Motril boodschappen kan doen. Ze doet er dus nog minstens drie kwartier over voordat ze in La Mamola is, pffff. Helemaal voor niks als een malloot langs de kust gefietst, sjonge jonge.

Ik spreek Jurgen na de rit natuurlijk nog, hij gaat de volgende ochtend heel vroeg weg richting vliegveld. Hij geeft een aantal keer aan dat hij echt genoten heeft van de beklimming, het lekkere weer en de prachtige omgeving. Tijdens de beklimming heeft hij met een GoPro op zijn racefiets beelden gemaakt van de beklimming. Deze film heb ik van hem ontvangen en heb ik op YouTube gezet. Via onderstaande link is de film te bekijken en kunnen jullie mee genieten van de toffe ochtend die we hebben gehad.